Succesvol ontstijgen van de dagelijkse hectiek

Geplaatst op 28-11-2018

 

Disruptie-management = de nieuwe natuur

Het nieuwe management adagium is ‘disruptie’. Geïnspireerd door disruptieve successen en tegelijkertijd ook geschrokken door de effecten op ‘niet winnaars’ zetten grote zichtbare ontwikkelingen zoals ‘Cloud’ tot denken. Ook nieuwe fenomenen worden vandaag de dag bestempelt tot ‘disruptief”: “blockchain de volgende disruptie!”Hoe anticipeer je op dit soort grote nieuwe ontwikkelingen en indien ‘te laat’ hoe reageer ter bescherming van de continuïteit van je bedrijf?

 

De dinosaurusval

Begin jaren 90, werkzaam bij een middelgroot systeemhuis, merkten we dat de instroom van nieuwe klanten voor het Financieel informatiesysteem dat wij verkochten, begon te stagneren. Een aantal nieuwe concurrenten – met o.a. een sterk verbeterde userinterface – maakten een snelle opmars en ook uit de hoek van klanten weerklonken steeds kritischer geluiden. Wat kun je doen? Ook de interface moderniseren of toch vasthouden aan de vastgestelde roadmap voor nieuwe functionaliteiten? De vaste onderhoudsinkomsten voorzagen nog niet in voldoende middelen om een complete ommezwaai te maken en ook vanuit andere producten was er niet de mogelijkheid tot voorfinanciering van een facelift. Het betekende het begin van het einde, voor mij een leerzaam welkom in de harde ICT industrie. Onze IT-sector kent de zgn. ‘dinosaurus-val’: prima functionerende producten, redelijk tot zeer tevreden klanten, maar onvoldoende kasstroom om structureel innovatief te zijn/blijven. Daarin schuilt een potentieel ‘disruptief’ gevaar. 

 

Onverslaanbaarheid vraagt continue management

“Disrupties’ zijn er op diverse niveaus. Bovenstaand voorbeeld van de grafische interfaces is meer tactisch terwijl de cloud of blockchanin ontwikkeling van dit decennium meer fundamentele gevolgen heeft voor de ICT industrie. Toch zijn de gevolgen voor een High Tech bedrijf  dat onvoldoende scherp stuurt op ‘onverslaanbaarheid’ potentieel desastreus ongeacht het niveau van de nieuwe ontwikkeling die het bedrijf bedreigt. 

 

Succes = snel aanpassen

Markten zijn inmiddels volledig transparant voor kopers waardoor er in feite weer een natuurlijke balans ontstaat die sterk vergelijkbaar is met de vraag – en aanbod structuren van voor de industriële revolutie. Waar toen sociale controle het toezichthoudend mechanisme was en bedriegende of te prijzige aanbieders werden afgestraft, daar zorgt de transparantie van internet vandaag te dag voor ‘natuurlijk’ inzicht in het bestaande aanbod en nieuwe ontwikkelingen. En de natuur is vrij eenvoudig: uitsluitend de sterke partijen overleven. Of zoals Planon DGA Pierre Guelen ooit formuleerde tijdens een managementpresentatie: “ in de software industrie telt alleen de eerste plaats, de rest leidt een marginaal bestaan”. Tot voor kort was dit de realiteit, inmiddels weten we dat Darwin’s inzicht rond de snelste aanpassers, beter uitgangspunten bieden voor succes.

 

Disrupties ‘schalen’ sneller

Het verschil tussen de recente disruptieve ontwikkelingen en de ‘gewone’ snelheid van innovatie in ons High Tech wereldje zit ‘m in de snelheid waarmee een disruptie vandaag de dag kan opschalen tot een nieuwe standaard. Je kunt je eigenlijk niet meer veroorloven om je volledig te verliezen in de hectiek van business as usual, disrupties zijn m.i. daarmee een echte wake up call om ook ‘aan het bedrijf’ en de structurele concurrentie positie te werken. Ook als je de no. 1 positie hebt gerealiseerd en over de innovatiepower beschikt om te anticiperen /reageren op grote bewegingen.

 

Together strong: eco-system play

Tegelijkertijd zien we dat veel van de recente disruptive ontwikkelingen zijn gebaseerd op zgn. Eco-systemen. Grote zichtbare eco-systemen van Microsoft, Salesforce en Oracle, maar ook kleine wendbare, vaak locale eco-systemen van samenwerkend partijen die een krachtiger synergetische propositie weten te realiseren. Gezamenlijke innovatie maakt aantoonbaar een beter eindresultaat maar vraagt ook management-aandacht over een bredere scope dan uitsluitend het eigen bedrijf. 

 

Disruptie & managementbeslissingen

Door de kortcyclische aard van kansen en bedreigingen in onze huidige business realiteit is ‘strategie’ voor veel directies dagelijks werk geworden. In zijn recente publicatie Zone to win, adviseert Geoffrey Moore om bedrijven te organiseren naar drie investeringshorizons:

  1. Business as usual (incrementele innovatie) (1 jaar)
  2. Strategische innovatie: 2-3 jaar
  3. Disruptieve innovatie 3-5 jaar

De praktijk

Werken met de drie zones van Moore sluit goed aan op de praktijk van High Tech bedrijven maar vraagt wel om een stapsgewijze uitrol. Structureren van ‘business-as-usual’ tot een geoliede machine is het ‘natuurlijke’ vertrekpunt dat voorafgaat aan de twee zones voor langere termijn. Wel ligt het management zwaartepunt van disruptie in de overige twee zones. Zones to win is –mits in praktijk met een aantal aanvullende tools- doorgevoerd een prima organisatie aanpak voor high tech bedrijven die disruptie omarmen en het bedrijf van een gezonde toekomst willen verzekeren.

 

Pieter Jan Doets RM

 

Deel dit bericht:

Businessplan met succes implementeren

Misschien bent u zelf een van die mensen die elk jaar steevast vanuit de beste intenties met‘goede voornemens’ aan ...

Lees meer

Succesvol ontstijgen van de dagelijkse hectiek

  Disruptie-management = de nieuwe natuur Het nieuwe management adagium is ‘disruptie’. Geïnspireer...

Lees meer
Archief
  • Onze Visie

    Onze Visie

    Bizgrowth is een accelerator-collectief van zelfstandige High Tech bedrijfsgroei specialisten

    Lees meer
  • 4apps-group 4apps-group

    "Hoe zet je als dienstverlener een nieuw product succesvol in de markt? Het verschil tussen product- en customer development."

  • Air Miles Air Miles

    "Het succesvolle loyalty programma Airmiles begon wat aan glans te verliezen. Over de kracht van WHY en merkrevitalisatie."

  • Breinwave Breinwave

    "Regelmatige en voorspelbare omzetgroei realiseren + houdbaar onderscheidend vermogen vestigen in de roerige ICT diensten markt"

  • BWise BWise

    "Als rots in de branding voor je team en Management Collega's heeft een VP marketing zelf ook behoefte om te sparren"

  • CRMPartners CRMPartners

    "Door jou hebben we geleerd 'groot' te denken: Hoe ontwikkel je een visie en maak je dit daarna ook tot realiteit!"

  • Dynasource Dynasource

    "Vlak voor de marktintroductie tijdens de jaarlijkse Microsoft worldwide partner conference: hoe gaan we ons positioneren?"

  • Essense Essense

    "WHY, HOW & WHAT van een Service Design specialist concretiseren"

  • Euro-Fiber Euro-Fiber

    "De telco-infrastructuur markt kent een stevig concurrentie: een nieuw channel-team kreeg een stevig groeitarget, Go DO!"

  • Greenberry Greenberry

    "Greenberry, bureau voor competitie advantage in the digital age: over een mooi visietraject"

  • Hot Item Hot Item

    "Hoe onderscheiden we ons als dienstverlener? "

  • K3 K3

    "Wat is onze toekomstvisie?"

  • Microsoft Microsoft

    "Lokale Field Marketing organisatie ondersteunen bij het aanboren van een nieuwe groeimarkt"

  • MicroStrategy MicroStrategy

    "Aan tafel komen bij Executive beslissers, hoe pak je dat aan?"

  • Nubiko Nubiko

    "Marktleider worden in een nichemarkt"

  • Omniplan Omniplan

    "Blue Ocean Strategy om de bakens te verzetten."

  • Oracle Oracle

    "Vier maanden voor einde fiscal year een inhaalslag maken met een salesteam: training 'met effect' gevraagd!"

  • Reports Reports

    "Facts & Figures van Visie voorzien"

  • SAS SAS

    "Channelteam inrichten en succesvol maken."

  • Triggre Triggre

    "Een revolutionair nieuw product met succes introduceren!"

  • Valueblue Valueblue

    "Transformeren naar een visionair bedrijf"

  • VC4 VC4

    "Internationale expansie in nichemarkt"

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.